måndag 2 april 2007

Nya band till Sweden Rock Festival…

Ja man kanske skulle ta och kommentera dom senaste bokningarna till allas våran favoritfestival Sweden Rock Festival. Jag fick ett litet glädjefnatt i min förra blog när jag såg att Krux var klara men här kommer ett mer sansat inlägg…

Fem band är tillkomna och dom är:


Krux
Detta är ett klart favoritband till mig. Här presenterar Leif Edling mäktig doom som får hans ordinarie band Candlemass att blekna i jämförelse. Det är tungt, svin tung till och med, det är hårt, benhårt, det är mäktigt, übermäktigt och vi har en av världens bästa sångare i form av Mats Levén. Doom blir inte mycket bättre än så här så förbered er på att manglas till förbannelse i sommar.
Skivtips: Krux & Krux II


Focus
Hade ingen aning om vad detta var för band så jag laddade hem en samlingsskiva för att kolla upp vad det var. Första låten strömmar ur mina högtalare och jag känner igen det! Jag har hört detta! Japp, jag har sett en video på YouTube med ett oerhört roligt band med en sanslös sångare som joddlar, skriker och sjunger till progressiv rock av klassiskt snitt. Helt sjuk men fruktansvärt coolt… Det var alltså Focus jag hade sett och detta måste jag se i sommar, kan bli hur bra som helst
Skivtips: Jag har bara lyssnat på Hocus Pocus: The Best Of Focus…


Thin Lizzy

Finns det något band som är så synonymt med en viss person som Thin Lizzy är? Många är dom inte i alla fall för Thin Lizzy ÄR Phil Lynnot, eller tvärtom om ni föredrar det. Trots att Lynnot är död sedan flera år så fortsätter dom övriga medlemmarna att otröttat att turnera under namnet Thin Lizzy. Dom inbitna fansen som sett detta Lynnot-lösa Thin Lizzy säger att det är bra men jag är skeptisk. Visst låtarna är ju bra men det är ju inte Thin Lizzy för mig. Hade som hetat något i stil med Scot Gorham’s Thin Lizzy så hade jag nog gått och sett dom.
Skivtips: Jailbreak och Black Rose


Warrior Soul
Jag har en samling med detta amerikanska bandet i min skivhylla, men fråga mig inte varför och fråga mig inte hur det låter för jag tror jag aldrig jag spelat skivan. Men jag skall lyssna på den tids nog men till dess får dom vara oupptäckta av mig.
Skivtips: Skivan Classics 1990-95 finns i min hylla i alla fall…


Switchblade

Switchblade låter på namnet som ett gammalt tyskt heavy metal band, men dom spelar tydligen rock n roll som jag sen fick reda på drog åt glam hållet…inget för mig alltså…men jag skall kolla upp dom i alla fall men inte nu.
Skivtips: På återseende i den frågan.

In the sea of doom…
/Onkel D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar