måndag 26 november 2007

Dom första banden till SRF2008!!!


Japp, i lördags var det då äntligen dags, kick-off för Sweden Rock Festival och presentation av dom första banden. Det blev en oväntat bra start vilket det faktiskt inte brukar vara för min del. Men 2008 ser redan ut nu att bli ett suveränt Sweden Rock-år.
Jag kommer som vanligt att kommentera banden som släpps allt eftersom samt ge skivtips i den mån jag kan. Just i denna omgången av band så är det ett gäng band som jag aldrig hört eller som jag lyssnat för lite på för att kommentera men i framtiden så skall jag försöka ge er en bild av hur varje band låter. Kort och gott: En SRF200 guide av och med eder Onkel.
Och som vanligt när alla banden är klara så blir det en enda stor gigantisk SRF-special för er som inte hängt med under tidens gång. Men låt oss nu kasta oss rakt in i högen av klara band.

SKALL SES:
At The Gates
Världens bästa band heter The Haunted och bildades ur askorna av, just det, At The Gates, ett band jag aldrig trodde jag skulle få se live. Jag anser dock att The Haunted är bättre än ATG men det betyder ju inte att ATG är dåliga, tvärtom, dom är ju snorbra!!! Dödsthrash blir inte bättre än så här och då det är ensa Sverigespelningen så får man inte missa detta vad man än gör.
Skivtips: Slaughter of the Soul och Terminal Spirit Disease

Blue Öyster Cult
Blue Öyster Cult är ett band jag upptäckt på senare tid och då främst med deras tidiga plattor från 70-talet. Grymt bra klassisk hårdrock som svänger grymt bra. Lyssna bara på öppningsspåret på mitt skivtips så förstår du.
Skivtips: Fire of Unknown Origin

Bonafide
Svenskt band som rockar på som satan! Dom har till och med ha släppt en av årets bästa skivor i år med sin självbetitlade debut och grabbarna lirar klassisk 70-talsrock med rötterna fast förankrade i AC/DC’s boggierock men även en del nyanser av The Faces finns att skönja i deras musik. Detta kan bli årets konsert på festivalen.
Skivtips: Bonafide

Carcass
Carcass är ett band jag lyssnat på länge men då dom lade av för ett bra tag sen så har chansen att få se dom live varit obefintlig. Men så helt plötsligt så kommer dom då och gör en återföreningsturné en sommar och man kan pricka av ytterligare ett band på måste se listan. Carcass handlade i början om grindcore för att på slutet lira snuskigt bra dödmetall så förbered er på en tuuuung konsert på SRF till sommaren.
Skivtips: Heartwork och Sypmhonies Of Sickness

Coheed & Cambria
Trots att At The Gates kommer spela på festivalen så är det amerikanska Coheed & Cambria som jag ser fram mest mot att se. Progressive rock helt i Rush anda men på ett litet modernare sätt lirar dessa herrar och satan vad bra det är. Fyra skivor har dom hunnit släppa och näst senaste skivan tycker jag är deras bästa men den senaste, som kom i år, börjar ta form i skallen på mig nu och växer så det knakar. Detta är alltså ingen musik som sätter sig direkt utan kräver tålamod och tid. Jag skulle fått se dom redan förra året på Hultsfredsfestivalen men då ställde dom in så jag kan knappt vänta på att få se Coheed nästa sommar!
Skivtips: Good Apollo I’m Burning Star IV och No World For Tomorrow

Ministry
Ministrys industrimetall har aldrig fallit mig riktigt i smaken även om en låt som "Jesus Built My Hot Rod" är jävligt cool. Men man får la ta chansen och se dom nu när det är sista turnén någonsin för bandet innan dom lägger av för det är ju trots allt ett legendariskt band.
Skivtips: Psalm 69

Mustasch
Sveriges kanske bästa hårda rockband just nu kommer från Göteborg (eller Orust, vilket du vill) och kommer bjuda på feta riff, feta låtar och om det är som vanligt så kommer det även bli jävligt roligt mellansnack av herr Riff-Raffe Gyllenhammar som är Mustaschs ledare och frontman. Detta är ett måste att se oavsett vad du har för musiksmak.
Skivtips: Above All, Ratsafari och Latest Version Of The Truth

Saxon
Så där ja! Nu var en av fyra måsten bokade för att man skall få kalla sig festival för man får nämligen inte kalla sig festival om man inte har med Biff, Udo, Lemmy och Dio i startfältet. Biff och hans Saxon kommer jämna oss med marken med sina feta heavy metalriff och ni kan räkna med allsång av stora mått när dom drar igång.
Skivtips: Metalhead och The Inner Sanctum

KANSKE SE:
Astral Doors

Astral är ett jävligt bra svenskt metalband som lirar hederlig metal likt det Ronnie James Dio gjort både solo och med Black Sabbath. Men det känns lite som bandet gått i stå och inte utvecklas utan mest kör på i samma spår hela tiden. Det är bra men vem vill ha samma skiva om och om igen? Det funkar ju bara om man heter AC/DC. Men Astral är som sagt bra så har jag ork och tid så går jag nog och ser dom.
Skivtips: Of The Son And The Father

Hensley/Lawton & Live Fire
Vilka Live Fire är vet jag ej men att Ken Hensley och John Lawton en gång i tiden huserade i tunga Uriah Heep kan man inte ha missat. Frågan är vad dom kommer bjuda på dessa herrar men man kan nog räkna med ett knippe Heep-klassiker. Dock känns det inte riktigt så jättelockande som om Uriah Heep skulle stått på scenen.
Skivtips: The Return med Hensley/Lawton Band har jag men den är inte så bra.

Judas Priest
Visst man kan inte förringa Judas Priest roll för skapandet av heavy metal men jag kan inte låta bli å tycka att dom blir lite tråkiga i längden. Jag såg dom i Scandinavium sist och då var det ett sömnpiller och samma omdöme har jag att ge deras spelning på Sweden Rock sist dom var där. Men det blir la kanske att man kollar några låtar och sen går och knyter sig.
Skivtips: Painkiller och British Steel

Uli Jon Roth
Den gamle Scorpions gitarristen lockar mig föga men jag tror en viss Erika kommer släpa med mig för att se han. Man kanske får några gamla Scorpions-godingar mellan gitarronanerandet så det kanske det kan vara värt.
Skivtips: Earthquake med hans band Electric Sun har jag hört.

ÖLPAUSER (Alltså band jag verkligen inte behöver se):
Avatar

Urvattnad kopia av In Flames urvattnade melodiösa dödsmetall är föga intressant.
Skivtips: Nya skivan Schlacht är ute nu.

Gotthard
Jag förstår verkligen inte storheten i dessa melodiösa metalkillar från Schweiz. Hur trista som helst.
Skivtips: Senaste skivan Domino Effect är ute nu.

Sabaton
Jag gillade detta bandet en gång i tiden. Fråga mig inte varför. Dom har lyckats knåpa ihop en bra låt men sen är det jävligt trist. Svensk heavy metal som har hyllats skoningslöst men året igen, jag förstår inte varför.
Skivtips: Primo Victoria heter debuten.

EJ HÖRT TILLRÄCKLIGT OCH MÅSTE KOLLAS:
Axewitch
Dare
Derringer Band
Electric Light Orchestra (medlemmar från ELO och ELO Part II)
Havana Black
Lizzy Borden
Negative
Shakin’ Street
Tesla
The Blues Band
Volbeat

/Onkel D
Ps...japp, bilden ovan är stulen rakt av från Sweden rock Festivals hemsida men då jag trots allt kommer betala 2000 spänn för en biljett så stjäl jag med gott samvete, jag gör ju trots allt reklam för dom...ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar