måndag 3 december 2007

Nya band klara för Sweden Rock Festival!

Japp då har Sweden Rock Festival presenterat ytterligare några band som skall spela på nästa års festival. En hel del repriser men vad gör det när banden är så bra? Dom banden som jag inte kommenterar här pga av att jag inte hört tillräckligt med dom kommer att kommenteras i min stora SRF-special som kommer strax innan festivalen. Okay, here we go!!! Här kommer dom nya banden:

SKALL SES:
Def Leppard
Det var inte länge sen detta klassiska brittiska rockband var på SRF men då grät jag som ett barn, jag hade sett fram mot att få se detta band så länge så det brast för mig. Så det skall bli kul att få se dom igen utan alla dom enorma förväntningarna som jag hade sist. Gillar du starka riff, allsångsvänliga refränger och ett jävla ös så skall du inte missa Def Leppard.
Skivtips: Hysteria och Adrenalize

Eläkeläiset
En helt otroligt bra bokning av SRF som verklig visar fingertoppkänsla här. Detta är världens i särklass bästa humppa-band och kommer naturligtvis från Finland. Man behöver inte kunna finska för att kunna uppskatta detta bands kompositioner för det svänger något helt otroligt och humorn är själva grogrunden. Deras versioner på kända låtar är helt lysande och detta måste upplevas för att kunna förstå storheten i det.
Skivtips: Werbung Baby och In Humppa We Trust

Glyder
Ett av dom lite mindre kända banden i den oerhört grymma genren retrorock som leds av band som The Answer och Wolfmother. Bandet kommer från Dublin och gillar du Thin Lizzy så skall du kolla upp detta bandet för det låter en hel del som just nämnda legendariska band. Kan det bli årets spelning? En ny skiva är på gång och kommer säker rocka röven av dom flesta precis som debuten gjorde.
Skivtips: Glyder


Testament
Hinner vi få ta del av den efterlängtade nya skivan innan dom kommer mån tro? Dom har hållit på länge med den nu. Testament är ett av dom bästa banden inom genren thrash och gillar du feta och stenhårda riff samt en sångare som är så mäktig både till röst och kroppstorlek så är detta bandet för dig. Sångaren Chuck Billy har en pondus som gör att han äger publiken från första till sista sekund och är en av mina absoluta favoriter inom genren.
Skivtips: The Gathering och First Strik Still Deadley

Whitesnake
Kan det bli mer klassikt än så här? Är det någon som inte vet vilka Whitesnake är? Jag trodde aldrig att jag skulle få se detta bandet live men detta kommer nu bli min fjärde gång, tredje på SRF, och jag ser redan fram mot att få sjunga sönder halsen ihop med David Coverdale. Jag kan redan nu se hur jag går bärsärk till inledningen med Burn och Stormbringer...för inte kan dom ändra på ett sånt vinnande koncept?
Skivtips: Lovehunter och Slide It In

SKALL KANSKE SES:
Fastway

Forne Motörhead-gitarristen "Fast" Eddie Clark var på SRF redan förra året med sitt Fastway men då missade jag dom så med lite tur kanske jag får se dom nu då. Fastway lirar en typ av rockig New Wave Of Heavy Metal ungefär för er som undrar.
Skivtips: Fastway

Five Fifteen
Finlands kanske bästa liveband. Med sin grooviga 70-tals hårdrock så öser dom på som inget annat band och det är alltid ett jävla ös på scen. Lägg där till en sångare som skulle kunna vara Robert Plants dubbelgångare så får du kanske ett hum om hur dom låter. Tyvärr har bandet aldrig riktigt lossnat för mig på skiva även om det är bra så har jag tid så kommer jag naturligtvis gå och se dom.
Skivtips: Nya skivan Alcohol är ute nu.

ÖLPAUSER:
Sonic Syndicate
Detta är Sveriges mest överskattade band. Dom råkade vinna en talangtävling (var juryn döv och blind?) och fick ett skivkontrakt med Nuclear Blast som har promotat bandet till framgång för det kan väl inte vara för musiken som dom säljer skivor va? Dom vill vara In Flames men dom har spelat in låtar som In Flames inte ens skulle ta i med tång känns det som. SRF sämsta bokning sedan Lisa Ekdal!
Skivtips: Inte fan heller.

EJ HÖRT TILLRÄCKLIGT OCH MÅSTE KOLLAS UPP:
H.E.A.T.
Joe Satriani

Japp, det var det d... Håll utkik på bloggen för i veckan kommer mer årsbästalistor och nu börjar vi beta av 70-talet!!!
Men tills dess: Ha det bäst!!!
/Onkel D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar