fredag 8 oktober 2010

Movie Madness!!!

Nej nu är det fan dags att eder Onkel tar tag i saken och börjar skriva lite skit om film i blogghelvetet! Jag har nämligen gått och blivit en riktig filmnörd! Jag ser en jävla massa film och har länge funderat på att skriva om allt jag ser här på bloggen men då det inte är speciellt smart för att en hel del av filmerna jag ser knappt gått upp på bio i Sverige än så kan det vara smart att låta bli. Ni kan ju räkna själva varför. Men jag anser mig fan berättigad att göra så som jag gör få efter att jag upptäckt blu-ray så har jag blivit helt jävla såld och ser jag inte upp kommer detta driva mig till ruinens brant! Äntligen har film kunnat presenteras i ett format som håller så pass hög kvalité att det är värt att kolla på skiten! Så på kort tid har jag inte bara införskaffat ett gäng film på just blu-ray utan jag har till och med börjat uppdatera min filmsamling från DVD till BD (Blu-Ray Disc för er som inte fattar)!

Hur som helst så jag tänkte skriva lite snabbt om de filmer jag har köpt (sju av dom har jag inte ens hunnit se än!) så här långt, med början med de sex senaste inköpen, och vill ni läsa så gör ni det annars så skiter ni i det och kollar på Idol eller någon annan hjärntvättande skit istället...

Fan! Kan det bli mer heterosexuellt än så här?! 300 är fan i mig en så manlig film att blu-ray-spelaren skiter i kretskortet bara jag öppnar filmasken! Gerard Butler är så inihelvete snygg i den här filmen att jag skulle kunna gifta mig med honom! Jag har inte sett denna på BD än men bara detta inlägget är klart så skall skiten på!

Jag fan nästan lipade i slutet när jag såg Crazy Heart första gången. Jeff Bridges (som inte kan göra en dålig rolltolkning) är fullständigt briljant i denna filmen om en countrystjärna på dekis. Musiken är fantastisk, skådespeleriet är smått magiskt och även om inte detta kanske är en film som man behöver se i just BD så är den ändå ett givet inslag i filmsamlingen.

Ghost of Mars är den näst sista filmen jag saknar för att min Jason Statham-samling skall vara komplett enligt mina mått mätt (ja, tills det kommer en ny film med Jason i vill säga). Alla vet ju att Jason Statham är världens coolaste skådis så har man inte minst fem filmer med honom i sin samling så är man en mes.
Filmen var svindyr på DVD och sen utgick den så det blev aldrig av att jag köpte den men nu har den äntligen kommit på BD! Jag hoppas verkligen att filmbolaget har lagt ner tid och pengar på att föra över filmen till BD för det är fan ingen dålig film.



Ocena's 11, 12 och 13 kan vara en av filmhistoriens absolut bästa trilogier. Jag fullkomligt älskar denna filmserie så att mina DVDer skulle uppdaters till BD var bara en tidsfråga. Jag vet inte vad det är som gör att jag gillar dessa filmer men det har nog att göra med en kombination av att jag är faschinerad av Las Vegas-miljön samt att det är en mängd suveräna skådespelarinsatser plus en stor dos humor. Ocean's filmerna är smått magiska helt enkelt.

2012 är min första BD-film! När jag beställde min blu-ray-spelare så var jag ju tvungen att ha något att titta på för att testa hur det var och valet var rätt enkelt. Har världen någosin gått under vackrare än så här? Roland Emmerich vet hur man förgör världen på snyggaste möjliga sätt (han verkar inte gilla USA va?! 2012 är en orgie i specialeffekter och blu-ray fullkomligt älskar att visa upp det.

Vem har inte sett Braveheart? Du som räckte upp handen, gå och dränk dig för du har inget i livet att göra! Ett av filmhistoriens mäktigaste epos som i BD har blivit fantastisk! Mel Gibsons ögon har då aldrig varit så här blå tidigare!

Att Rambo IV skulle bli cool det fattade man ju men så här jävla cool? Enligt mig är detta den klart bästa och brutalaste filmen i serien och i BD är den nästan för snygg. Kolla bara in regndropparna på bladen, det daggvåta gräset, skallen som sprängs och blodet som sprutar! Jag har då aldrig sett så här rött blod på film tidigare.

Rober Downey Jr. är ett skådespelargeni så att Sherlock Holmes skulle bli bra det fattade man ju och när Guy Ritchie skulle fixa ihop skiten till en film så var succén i hamn innan de ens börjat spela in den. Denna filmen har faktiskt vuxit fram till en liten favorit så uppföljaren som är på gång är efterlängtad redan nu.

Jag köpte Spaceballs ihop med de första BD-filmerna jag köpte för dels är det en skitrolig film och dels ville jag se hur riktigt gammal film ter sig i BD. Allt jag kan säga att den är snyggt överförd till BD men en del av de "effekter" som dom enkelt och billigt skapade och som funkade DÅ är lite för genomskinliga nu. Men trots allt, en av historiens roligaste filmer.

Denna filmen bör alla se. The Book of Eli är den annars så träige Denzel Washingtons bästa film så här långt men så spelar han mot Mila Kunis också! Hon kan nog fan vara inkletad i skit och ändå se skitkåt ut!

Den första Transfomers-filmen köpte jag för ett tag sedan då den var billig men jag har inte sett den än. Jag gillade den innan så jag lär gilla den nu också men jag tycker den är ruggigt overklig. Alltså, jag köper robotarna, dom ser jävligt verkliga ut. Men att en superdupertönt som Shia LeBeouf kan få en superläckerbit som Megan Fox? Nej där går gränsen för vad jag tror är verkligt och inte.

Att jag skulle införskaffa We Were Soldiers på BD var bara en tidsfråga. Dels är min DVD-version borta och dels är den en av mina favoritfilmer någonsin. Kag tycker dock filmbolaget har gjort ett småtaskigt jobb att föra över den till BD för bilden är växelvis klar/kornig och ljudet har dom fläskat på så man knappt tror det är sant. Nej jag tror nog min DVD är mer njutbar så du som vet med dig att du har den - jag vill ha den tillbaka!

Nåväl, det var väl alla. Ett litet tips om du är sugen på att se hur väl blu-ray kan prestera så skall du kolla in I, Robot. Jag lånade den av Richard och allt, inte bara det animerade, var verkligen hur jävla snyggt som helst.

Nej, nu skall jag fixa lite käk och slänga på 300, jävlar vad testosteronet skall spruta ikväll!!!

/Onkel D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar