fredag 18 mars 2011

Weekend update…

Ja så har då bloggen varit lite inaktiv igen tyvärr men det har sina förklaringar. Som ni kanske märkt har både hockeyslutspelet och recenserandet tagit tid från det vardagliga ordbajsandet för min del. Men det blir ju så ibland för först och främst går alltid hockeyn för mig som ni kanske förstår. Man skulle kunna klassa ishockey som religion för mig och slutspelet som nu är i fullgång är min högmässa…eller något åt det hållet. Färjestad har ju, som jag tidigare skanderat här, avancerat till semifinal genom att slå Brynäs med 4-1 i matcher. En matchserie som Färjestad inledde starkt med att vinna med komfortabla 7-3 men sen har det varit tightare. Brynäs har, trots en oerhörd mängd skador, lyckats streta emot bra med sina juniorer och lyckats ta två av matcherna till sudden death. Sen har Färjestad inte spelat sin bästa hockey direkt. Tack vare en stabil insats av Salak i mål och lika stabilt spel av Lindström, Frögren och de andra på backen så har siffrorna hållits nere men framåt har det varit lite upp och ner. Stundvis har dom spelat bländande hockey och vägrat låna ut pucken till motspelarna medan dom långa i perioder knappt lyckats slå en passning rätt och istället låtit Brynäs komma i anfall efter anfall. Nej skall vi slå överraskningslaget AIK i semifinalen så måste vi höja oss inte ett, utan två, snäpp. Framförallt tycker jag vi måste bli jämnare och inte bara sätta fart på skridskorna först när motståndarna närmar sig på resultattavlan. Döda matchen direkt istället. Sen känns det ju lurigt att vi har vunnit samtliga fem matcher och har 17-3 i målskillnad på AIK i årets seriespel. Sånt kan göra att man underskattar motståndaren och åker på en propp direkt…


Propp åkte ju Arsenal på. Inte bara EN utan TRE på kort tid! Först i ligacupfinalen mot Birmingham efter uselt spel av Arsenal, sämst när det gäller passar ju utmärkt in där. Sen var det respass ut ur Champions League efter att ha förlorat med 3-1 borta mot Barcelona i den andra matchen. Det blev i och för sig bara en 4-3 förlust totalt sett men den sista matchen var rent pinsam för oss Arsenalfans. En gång blev det farligt, då gjorde Barcelona självmål. Sen hade träbenet Bendtner en ”chans” i slutet. Hade han bara haft liiiite teknik så hade han ju kunnat göra något för att göra mål men det var ju för mycket begärt av den kaxige dansken. Sen några dagar efter det så var det dags att ta sig an Manchester United i FA-cupspelet men det var ju dödsdömt det också. Spelade ju liksom ingen roll att United hade dalande form och flera viktiga spelare skadade för Arsenal var ju sämst när det gällde ändå. Så nu är det bara ligan kvar som ”vi” har chans att vinna men om dom skärper till sig och fokuserar på uppgiften så kanske det kan gå vägen. Men nu är ju den Galna Tysken Jens Lehmann tillbaka i laget! Med två målvakter skadade så behöver laget en backup till Almunia så dom plockar in tysken som inte spelat fotboll på två år. Han gör en Magnus Hedman helt enkelt. Skillnaden är ju att Lehmann var bra en gång i tiden och kan kanske köra på rutin om olyckan skulle vara framme. Lehmann är väl annars mest känd för att sittandes på knä vid en reklamskylt under match ha hängt ut den sure och lättat på trycket mitt under match. Då får man fan inte ha scenskräck direkt…


När det inte har varit fotboll, eller framför allt slutspelshockey (vilket är varannan dag om det blir sju matcher), så har jag hunnit recensera lite skivor som ni kanske har läst. Den svåraste att få gjord har helt klart varit den på The Haunteds nya ”Unseen”. Det var helt klart sista gången jag recenserade en platta med ett så stort favoritband. Jag förstår att bandet vill testa på nya saker, och det skall dom göra, men med handen på hjärtat; det är inget bra det dom lyckats få fram denna gången. Jag älskar verkligen bandet något helt enormt mycket så det skar i hjärtat att behöva sätta ett lågt betyg. Men vad fan skall man göra? Man måste ju vara ärlig för helvete. Sen fattar jag dock inte hur så många kan hylla skiten? Jag har läst på bandets forum, Sweden Rocks messageboard, läst mängder med recensioner och så vidare och vi är fan inte många som insett att låtarna inte håller måttet. Det är ju kul för bandet men frågan jag ställer mig då är; hur många tycker det är bra bara för att det är deras favoritband och inte vågar/vill dissa dom bara för det? Nåväl, jag läste i alla fall en bra intervju med basisten Jonas Björler där han försäkrar att dom inte tröttnat på thrashen utan det var bara så här det blev när de spelade in denna gång. Sen har han ju rätt i när han säger att det finns låtar på de äldre albumen som med lätthet hade kunnat plats även på ”Unseen” rent stilmässigt. Men i mitt tycke håller dom låtarna jävligt mycket högre klass samt att dom funkar fint som variationsskapare på de albumen. Ungefär som ”No Ghost” hade kunnat göra på nya plattan om resten varit benhård thrash. Sen sa han att det förmodligen ingen skiva man sätter sig in i på en vecka och det håller jag med honom om också men jag lyssnade så gott som dagligen på den i en månads tid innan jag skrev recensionen och den blev fan inte bättre. Jag skapade en större förståelse och kunde acceptera en del låtar men det var nog för att jag vande mig vid dom. Jaja, vi får väl se, skivan kanske växer med åren om låtarna funkar live, vilket vi får reda på den 15e april då jag och Zamora åker till Göteborg och kollar in vad bandet kan hitta på live.
I övrigt har jag en del intressant godis i recensionshögen just nu, nya skivor med band som M.ill.ion, Märvel, Same Old Story och Wolf skall gås igenom den närmaste framtiden. Sen får vi inte glömma att band som Graveyard, Whitesnake, Uriah Heep, U.D.O., The Treatment, One Man Army and the Undead Quartet, Joe Bonamassa och Three Seasons antingen har eller skall släppa nytt material just nu! Plus att Foo Fighters inte bara har en ny platta på gång, dom har även en coverplatta och en dokumentär på väg till oss!!! Ja filminhandlandet får nog stå tillbaka lite nu…


När vi ändå är inne på musik så kan man ju lura lite på hur fan man skall göra med alla festivaler i sommar! Jag har ju spikat Getaway Rock Festival och Headbangers Open Air men sen är det tunt. Sweden Rock Festival blir det ju inte för mig som trogna läsare (denna bloggen är ju trots allt eran livsavgörande bibel som ni följer slaviskt) vet men just nu lockar det att åka ner i alla fall en dag och det är torsdagen. Några polare med Dennis i spetsen funderar på att åka ner och band som Accept, Saxon, The Cult, The Haunted, The Damned och Clutch lockar ju som fan! Men vi får se för blir det SRF så blir det ingen Muskelrock för min del och där lockar inte lika mycket band. Visst vill jag se Imperial State Electric, Marulk och Graveyard men är jag sugen på att sova i bilen en hel festival? Ja kanske men grejen är att jag känner fan inget sug efter festivalsommaren som jag brukar. Jag har de senaste åren besökt 5-7 festivaler per sommar plus alla strögig på det så jag känner att jag skulle nog tjäna på att ta det lite lugnare i sommar och försöka jobba upp sugen lite igen.
Metaltown är en sådan festival jag gärna skulle gå på men då endast för att se hur nya området blir. Det finns en del intressanta band men inget jag kastar ut pengar och energi på för att se festivalspelningar med just nu. Däremot så måste jag ta mig ner till Slottsskogen Goes Progressive i år för jag missade det förra gången. Jag vill kanske inte dit först och främst på grund av bandet utan för den oerhört mysiga stämningen och alla trevliga människor. Sen får vi se om det blir något besök på Jeff Becks konsert i Göteborg samtidigt som Metaltown är. Jag är gravt sugen men jag måste få med mig någon också…


På tal om att få saker. Vi har än en gång fått en balja snö! Fy-fitti-fan!!! Jag HATAR snö och jag är GRAVT trött på vintern nu. Det är fan inte konstigt att folk tar livet av sig för det är fan deprimerande med all denna snö. Vi har fan haft snö i fem månader nu! Det är nog nu! Vi får väl hoppas att det i alla fall inte kommer mer snö nu i helgen för jag skall ju plocka upp Erika och PeterLandvetter på lördag när de kommer hem från Grekland (de jävla gottegrisarna) och direkt skall vi bege oss till Alingsås och en minidoomfestival! Procession, DoomDogs och Bombus skall stå för underhållningen. Själv åker jag enbart med för att se DoomDogs men Bombus känns tillräckligt skumma för att det skall bli intressant live och Procession är ju jävligt tunga så det skall bli kul. Bara hoppas att vägarna är hyfsat okay att köra på för jag har aldrig kört från Landvetter till Alingsås tidigare...

Vad fan ska man hitta på ikväll då? På Spåret är ju slut för denna säsong och Så Ska Det Låta som tar över är ju föga spännande numera. Jag har inte tyckt det har varit bra sedan Peter Harrysson lade av. Hmm, man kanske skall klippa en film eller två för programutbudet på TV är fan ingen höjdare på fredagskvällar. Eller så korkar jag upp en pilsner och drar igång Spotify, eller så drar jag ett par sköna konserter i blurayen, eller så kollar jag igenom min Dylan Moran samling... ja det finns ju alternativ så jag skall nog klara mig…

Skål mina vänner!

/Onkel D

Now Playing: DoomDogs - I'm Sure


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar