måndag 19 februari 2007

Veckans skivtips...

Jag tänkte, i brist på annat att göra, ge er lite skivtips. En gång i veckan (förhoppningsvis varje måndag, blir förmodligen inte så ofta heller men man måste ju försöka ha lite mål här i livet) kommer jag att ge er tips på en skiva som jag verkligen håller som en riktig klassiker eller så är det något jag har upptäckt som jag bara måste få dela med mig av.
Men ett skivtips behöver inte alltid vara en bra skiva som jag vill att ni skall lyssna på, det kan även vara en skiva jag avskyr likt pesten och vill varna er för…

Premiärtipset sammanfaller med att Sweden Rock presenterar Aerosmith som sin andra huvudakt till sommarens festival så därför känns det naturligt att tipsa om en riktig klassiker som är:

Aerosmith - Draw The Line
1977 - Sony

Det är inte lätt att välja ut en skiva ur Aerosmiths digra katalog vill jag lova, det är väl egentligen bara den senaste skivan, Just Push Play, som egentligen inte är något at ha sen är det klassiker rakt igenom, nåja, nästan i alla fall. Men men, mitt val föll till slut min personliga favorit, Draw The Line, som har det tufft då den hela tiden jämförs med sina föregångare som Rocks och Toys In The Attic. Många anser att Draw The Line saknar insperationen, potentialen och den råa energin som dom tidigare albumen besitter men det tycker inte jag, Draw The Line är en solid rock'n'roll macka utav oanade mått som besitter det där fina Aerosmith gunget från sjuttiotalet. Visst den saknar kanske dom där rejäla hitsen som andra Aerosmith skivor har men låtar som Draw The Line, Kings And Queens, I Wanna Know Why och Sight For Sore Eyes gör att den ändå inte saknar några höjdpunkter.

Många påstår även att den skall vara sämre på grund av bandets påtagliga drogproblem, men i mitt tycket så ger deras "öppnade sinnen" en skön feeling till skivan med lite luriga ekon och diverse "oljud" i studion. Visst kunde produktionen varit bättre men hallå!!! Den spelade in 1977!!! Hur många var vid sina sinnens fulla bruk inom rockbranchen på den tiden? Det skall vara opolerat!

Den kanske inte är den bästa eller jämnaste Aerosmith skivan men den har definitivt den skönaste feelingen över sig som jag gillar skarpt...
Man kanske inte skall börja upptäcka Aerosmith med Draw The Line men ge den en chans, det är den värd...

Sight for sore eyes...
/Onkel D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar