fredag 2 november 2007

Belgiskt öl och kanadensisk kyckling…

Ja här kommer då en liten verksamhetsberättelse om vad som hände på resan till Belgien (17-23/10) och Metal Female Voices Fest samt helgen efter i Stockholm (26-28/10) på jag kollade på Rush i Globen i stora drag. Vill ni läsa min recension på Metal Female Voices Fest så klicka HÄR och vill ni läsa min recension på Rush så klicka HÄR!

Bilder kommer förhoppningsvis så snart som möjligt...

Belgien resan 17-23/10
Onsdag 17/10: Avfärd och ankomst…

Vi börjar våran resa i Sandared såklart med att jag plockar upp hela gänget hemma hos Hasse. Med på resan följde alltså Hasse, Ling Ling, Daniel och Marco. Jag körde den första sträckan, Sandared-Puttgarden, vilket var rätt segt då resan startade klockan 03:00 natten mot onsdagen. Det var ju lite trafik som tur var men det blev ju inte roligare för att det ösregnade om vart annat och blåste som satan. När man väl slapp vädrets makter så var det så tjock dimma så man såg knappt en halvmeter framför bilen. I Danmark var det ta mig faen ett helvete å köra då vi kom mitt i morgontrafiken plus att det grävdes precis överallt i vägarna i det jävla landet.
Nåväl, framme vid Boarder Shoppen i Tyskland, in och handla öl, vin, vingummi, whiskey och Mintuu, packa in i bilen och sen iväg. Nu tog Marco över körandet och han körde faktiskt hela vägen ner till hotellet. Starkt gjort! Vägen gick via Hamburg, Eindhoven, Antwerpen, Gent och slutligen då Aalst i Belgien. En liten trevlig stad som efter några dagars utforskande faktiskt hade en hel del att bjuda på. Det var dyrt att leva där men trevligt.

Efter lite letande och med hjälp av lokalbefolkningen så hittade vi till slut vårat hotell, Station Hotel. Vi blir bemötta av våran värd, Bert, som förklarade rumspriserna men sa även att om vi betalade kontant så skulle det bli billigare. Medan vi packar ur bilen så kommer han och prutar med sig själv än en gång och sade att om vi betalade kontant redan ikväll så skulle det bli ännu billigare. Kanon tyckte vi och letade upp våra rum innan vi gick ner satte oss i hotellets lounge för att dricka några goda Belgiska öl samt betala för rummen.
Ling Ling var trött och gick till rummet men vi grabbar drog vidare till en irländsk pub för några pint Guiness. Satan va gott det var efter att jag hade druckit Mintuu (50%-ig pepparmintslikör) halva resan ner. Ölen rann ner i halsen snabbt. Jag fixade även snabbt till en liten trevlig aktivitet när vi satt där som gick ut på att man skulle välja sin favorit artist på vardera position i ett band och därigenom få fram sitt all-star band. Mitt bestod av, om jag inte missminner mig, Bon Scott (sång), Keith Moon (trummor), Ritchie Blackmore (gitarr), Malcolm Young (gitarr), Jon Lord (hammond) och T.M. Stevens (bas). Ett udda gäng helt klart.
Nåväl, nu tog tröttheten ut sin rätt och vi begav oss till sängs.

Torsdag 18/10: Ölprovning…
Torsdagen blev en seg dag där vi mest bara slappade och tog det lugnt. Vi gick iväg en sväng på förmiddagen för att lokalisera en bra ölaffär och det hittade vi. Drankenshoppen hette stället. Jag å Hasse köpte varsitt provsmakarkit med sex öl i varje plus lite till. Sen gick vi tillbaka till hotellet där jag och Hasse drog en ölprovning. Problemet med att göra det på Belgiska öl är ju att dom är ju så jävla starka. Öl med allt från 7% till 11% slank ner och när vi senare på kvällen skulle traska ut å käka så var man allt lite smådragen. Efter middagen så fortsatte vi med att prova olika ölsorter, lyssna musik å umgås innan sängen lokade.

Fredag 19/10: Festivaldag 1…
Första festivaldagen började först på eftermiddagen då det mer var en förfest till den riktiga festivalen. Vi fick uppfattningen att det skulle vara massa vägarbeten och omläggningar av vägen till Wieze där festivalen ägde rum. Så vi begav oss iväg rätt så tidigt bara för att vara på den säkra sidan men vi åkte rakt på stället och var först på plats. Jaja, det var bara att öppna biran å börja förfesta. Värre saker kan man ju göra med sitt liv.
Vi fick snart sällskap av en holländare och två fransoser som var väldigt trevlig och snackade hyfsad engelska. Sen bytte vi in våra biljetter mot våra VIP-pass och gick för att kolla in stället.
Oktoberhallen hette konsertstället och var en hyfsat stor konsertlokal.
Sen följde ett rejält party och jag blev, för ovanlighetens skull, jävligt full. Extra kul var det att ha tillträde till VIP-området, som i och för sig var bland det skabbigaste jag sett men ändå. Det ingick även ett mål mat till våra VIP-pass men maten såg jag inte röken av första dagen och alla som känner mig vet att jag blir väldigt stingslig när jag är hungrig. Jag skällde ut dom stackars tjejerna som fixade med att ta beställningar och servera maten och rusade ut å tryckte i mig två vidriga hamburgare istället. Riktigt äckliga var dom.
Kvällen löpte annars på i ett fint tempo och då det enda egentliga bandet som jag åkte för, Benedictum, hade ställt in när vi kom så var det inget för mig å se förrän dom två sista banden. Holy Moses var näst sist ut och var supergrymma! Bäst på festivalen! Jag var till och med uppe på scenen i slutet! Bandet ville ha lite fans uppe på scenen i slutet och folk hoppade över kravallstaketet och vidare upp på scenen. En väg som jag kanske hade kunnat ta 1997 då man var vältränad men inte denna gången. Jag lurade in bakom scenen istället, fick kliva över massa byggnadsmaterial, ramlade och slog halvt ihjäl mig, kom upp på scen och röjde friskt! Jag fick till och med en kram av sångerskan Sabina. Sen var det slut och samma väg tillbaka för min del och ja, samma vurpa i byggnadsmaterialet!
Sen var det Doro och hon var också grymt bra men denna gången stannade jag kvar framför scenen innan vi begav oss hem och jag stupade i säng.

Lördag 20/10: Festivaldag 2…
Inge frukost för mig idag! Bakis like hell. Men jag vaknade snart till som tur var och dag två liknade mycket dag ett bara att den var längre nu. Jag fick min mat denna gång men det var ju patetiskt små portioner. Inte mycket att hänga i granen så att säga. Annars började dagen med kolla in Valkyre tror jag det var, halvbeiga om du frågar mig, sen kolla in alla bands merchendise. Jag köpte mig ett Epica-nyckelband, tufft! Men när jag står där så åker jag på en tackling bakifrån och jag vänder mig om för att nita tyskjäveln (för det måste vara en tysk eller hur?) men där står Fredrik! Från Falkenberg! Jävligt trevlig kille måste jag erkänna. Han lirar bas med Draconian och det har jag missat helt, nu blev det ännu roligare å kolla på Draconian som var det andra bandet jag åkte för.
Sen var det lite VIP-bar, där jag tjôtade med Draconian, kramade Liv Kristine (Leaves Eyes) och Simone (Epica), handlade sen lite skivor med Marco, var på skivsignering med Epica (köpte deras senaste skiva i deluxvariant för ändamålet), ölade, tog några kalla vid bilen och så vidare.
Nästa sist ut var Epica och dom var grymma, en grym konsert och bra respons från publiken, och sist ut var Leaves Eyes som dagen till ära spelade in en DVD och hade en vikingabåt på scenen. En fin båt var det. Jag är inget större fan av Leaves Eyes så efter halva spelningen gick jag ut till bilen istället för att sova lite. Jag var så pass full nu nämligen. Jag var la full mest hela tiden men det var först när jag började tröttna på Leaves Eyes som det slog till ordentligt. Men mitt val att sova lite i bilen var la kanske inte det smartaste. När mina vänner kom och väckte mig så frös jag som en hund. Två grader var det bara ute och jag hade bara shorts, hodd-tröja och mössa på mig (ja förutom allt det där som man alltid har på sig vill säga) så jag frös som en hund! Satan va kallt det var. Även ett norskt par, som vi träffat redan dagen innan, var med och åkte med hem till hotellet då dom även sov på samma hotell som oss.
Jag var hyfsat full nu och kräktes faktiskt på vägen hem, något sådant har jag inte gjort på år och dar men det är smällar man får ta. Jag rasade i säng även denna dag kan jag säga.

Söndag 21/10: Bakis och skakis…
Söndagen flöt mest bara förbi då jag var helt slut efter ett gäng dagars festande. Vi slappade mest och käkade gott på restaurang och tjôtade mest skit på kvällen. Jag var hemskt trött och skakis, har inte varit så slut i kroppen sen jag gjorde soldatprovet -98.

Måndag 22/10: Ölhandling och hemlängtan…
På måndagens förmiddag åkte vi mest bara runt och letade efter någon stor affär för grabbarna att köpa öl i men det verkar som alla affärer är stängda på måndagar i Belgien. Vilket kanske inte var helt sant men det kändes så. Till slut fick Hasse och Marco handla på samma ställe som vi besökt på torsdagen men det var stängt så dom fick handla direkt från lagret. Vi hann även med ett besök på en skivbutik med enbart hårdrock. Jag hittade en CD-skiva med två gamla Elf album på och jag har aldrig sett Elf på CD innan så det var bara att slå till. Sen käkade vi på samma ställe som föregående dag innan vi snackade lite skit på hotellet och packade innan avfärd dagen efter.
Jag gick hela dagen med en fruktansvärd hemlängtan av någon anledning, det var nästan lite jobbigt.

Tisdag 23/10: Hemfärd…
Resan hem gick faktiskt jävligt smärtfritt med tanke på att resan i Tyskland på nervägen var hemsk. Hasse körde på som aldrig förr, han började och stannade inte förrän strax efter Öresundsbron. Men innan dess hann min mage rasa samman och jag var tvungen att besöka toalett både i Tyskland och i Danmark, kanske till och med Holland, kommer fan inte ihåg. Det första stället var rätt skabbigt, ståltoalett utan ring, det andra stället var en fin välvårdad sak medan det tredje var bland det värsta jag varit med om. Till och med bajjamajjorna på Wacken är rena himmelriket jämfört med denna tyska idiottoalett. Men vad göra när det pockar på? Sista stoppet var i Danmark på ett rätt schyst ställe men när jag satt där så kom det in en direkt efter mig och satte sig i båset jämte för att runka, ja det hördes hur tydligt som helst vad han höll på med…vidriga danska as!
Efter att dom andra käkat på McDonalds strax efter bron så tog Marco över ratten och körde sista biten hem. Hemma i Sandared, lastade av, körde in och lämnade bilen, sen hem igen och då var klockan runt 01:30 eller nått. Lagom pigg rasade jag i säng.

Summering:
Jag är jävligt nöjd med resan och festivalen även om dom banden jag ville se ställde in alla utom ett och jag blev lite för full. Men nästa åker jag med nästa gång så får det bli flyg för jag vägrar bila 16 timmar enkel resa bara för att bli full en gång till.

Stockholmsresan 26-28/10
Fredag 26/10: Avfärd och party…

I början så var vi fem killar som skulle åka upp till Stockholm för att se kanadensiska powertrion Rush i Globen. Men en efter en hoppade dom av så till slut så det The Original Two som åkte, jag och jobbarpolare Jörgen. Sen åkte även en annan jobbarpolare, tillika Jörgens bror, Richard, med på resan.Jörgen plockar upp mig hemma i Sandared vid 11:30 tiden och sen drog vi in till jobbet för att hämta upp Richard vid 10-tiden sen drog vi iväg.
På vägen upp stannade vi vid Birgittas Värdshus/krog och käkade lunch. Jag tog mig en riktigt kaloribomb med falukorv, potatis och ägg…allt stekt naturligtvis.
Någonstans utanför Södertälje kunde jag inte hålla mig längre utan var tvungen att knäcka första ölen men jag tog bara en till sen efter det för det är faen inget kul å va pissenödigt när man skall snurra runt inne i Stockholm och leta efter hotellet. Och snurra gjorde vi. En liten stund i alla fall för vi körde lite fel i början men sen hittade vi vårat vandrarhem som hette Röda Båten. Det är alltså en gammal båt som dom gjort om till hotell/vandrarhem. Vi fick dock sova på systerbåten som var en vit båt och inte var det mycket till rum heller. Mer som en liten koj eller städskrubb. Men det var en sängplats och det var det viktigaste.
Sen drog vi igång en liten förfest där vi även lekte en lek som vi kallar för "Toalettpapper runt huvudet" och går ut på ungefär att man väljer ett ämne, tillexempel musik, jag skriver tillexempel AC/DC på en bit toalettpapper utan att tillexempel Jörgen ser vad jag skriver. Sen knyter jag pappret runt hans huvud och sen gör han likadant med mig och sen skall man ställa ja eller nej frågor och försöka komma på vad som står i pannan på en. Kul som fan. Efter ett litet tag ansluter Michel och Erika och kastar sig in i leken innan vi går ut på krogen.
En snabb hamburgare innan vi slinker in på Rocks hanns med och sen partajade vi loss. Vi festade tills lamporna tändes och då hade både Richard som Michel och Erika gett sig av så jag och Jörgen drog vidare själva. Jörgen lovade att ta med mig på en rockklubb som hette Patricia eller nått i den stilen men snacka om lögn! Det var ett jävla discosmiskarställe ju!!! I kön träffade vi på en kul men dum kille. Han snackade hårdrock med mig men hade faktafel om precis alla band han ville dísskutera. Marduk kom från Norge tillexempel och Sirenia innehöll bara svenskar när det i själva verket bara är en norrman i bandet. Väl inne på stället, efter 120 spänn i inträde, så märkte jag direkt att detta inte var stället för mig. Jag försökte övertala Jörgen att vi skulle gå men det gick inte så jag gick själv.
Jag stannade till vid en korvmoj och fick mig lite nattamat och då det inte var långt hem så gick jag hem. Väl hemma på båten så behövde jag pinka men toaletten var upptagen (det var bara en toalett till hela båten) så jag fick hiva ut den lille över relingen. Sen när jag går in igen och går förbi toaletten så öppnas dörren lite granna och ut tittar Jörgen! Då hade han nästintill blivit utkastad från Patricia då han bråkat med folket i garderoben, tagit en taxi cirka 300 meter och kommit före hem mig utan att veta om det.
Ett par öl innan vi somnade hanns med och vi sov sött…

Lördag 27/10: Rush-dagen…
Vi vaknade vid 10-tiden och Jörgen var fortfarande kanon och gick på vinet direkt för att inte hinna bli bakis. Jag var tvungen att frukost innan jag gick på ölen.
Hela morgonen från ja, säga 07:00 eller nått så var det ett jävla spring i korridorerna och ett jävla allmänt liv. Et var ett helt gäng amerikaner som bodde där också som inte hade respekt för att folk kanske låg och sov. Hela tiden så gick dom även runt och sa "super" till varandar på ett bögigt sätt så vi misstänkte att det var ett amerikanske gay-rugbylag.
11:00 slutade frukosten och vi var där 10:55. Frukosten kostade 60kr och var jävligt fattig så det var inte värt pengarna.
Efter frukost försvann Richard ut på stan för att umgås med en polare medan jag å Jörgen tog några öl och lekte Toalettpapper runt huvudet" än en gång. Sen drog vi till affären Mickes Vinyl för att shoppa lite begagnade skivor samt träffa polare till Jörgen. Jag införskaffade mig fyra kanonskivor för en billig peng och dom var fyra var "Ten" Med Pearl Jam, "Dopes to Infinity" med Monster Magnet, "Hold Your Fire" med Rush samt Danko Jones första.
Sen efter det tog vi taxi till O’Learys i hopp om att få ett bord lagom till middagsmatchen och äta en bit ihop med övriga polare som skulle slut upp där. Men det var tjockt med folk men vi fick i alla fall i oss några öl och se GIF Sundsvall gå upp i Allsvenskan. Vi hade en Giffare jämte oss i baren som va trevlig så man fick ju hålla på dom.
Efter det mötte vi upp Michel och Erika samt Michels bror Markus som jag inte träffat på länge och det var kul att snacka lite med han också. Nu övertalade vi både Michel och Mackan att hänga med på Rush då vi hade två biljetter över.
Sen hittade vi oss ett kanonställe som vi åt middag på innan vi begav oss till Globen. Väl vid Globen så splittrades vi då jag och Erika hade platser på parketten och dom andra grabbarna på läktaren. En Skrewdriver hanns med medan vi väntade på våra biljetter och in i Globen det bar.
Rusch var helt fenomenala, grymt bra ljud, lus och allt. Det enda som jag kan klaga på är låtvalet då jag saknade många favoriter som inte spelades.
Bäst var förövrigt dom tre grillskåp fulla med kyc
kling som bandet hade som scendekor, fenomelat bra och coolt...en man kom in och griljerade kycklingen tre gånger under konserten och tredje gången kom han iklädd en kycklingdress.
Men, men, läs min recension för n mer utförlig sammanfattning.Efter Rush hittade vi resten av gänget och så begav vi oss till Gyllene Bågen för lite nattamat innan sängen lockade. Vi kramade gänget hej då och gick sen hem till båten där vi småsnackade lite om konserten innan vi somnade sött…

Lördag 28/10: Hemfärd…
Vi vaknar vid 9-tiden och ger oss ganska snart iväg då vi ville hem. Vid 10-tiden kom vi nog iväg. På hemvägen ville vi lyssna på den allsvenska fotbollen men det började ju fan inte på utsatt tid! Jävla idioter! Men väl hemma så förstod jag varför, vi hade ju glömt att ställa om till vintertid så vi hade ju gått rätt tidigt helt klart men tjänade in en timme när vi väl var hemma.
Trött, sliten och ja, trött, så plitade jag ner min konsertrecension innan jag slöade bort det sista på dagen och sen somnade…

Så, det var det d. Nu vet ni ungefär vad jag har sysslat med dom senaste veckorna…Ikväll ska jag eventuellt se Dia Psalma och Skitsystem i GBG å på lördag är det först tungviktsmöte i Premier Legaue mellan Manchester United och mitt älskade Arsenal och på kvällen skall polarna i Egonaut agera förband till Lillasyster i Borås så det blir fullt upp även denna helg.

Så sköt om er mina vänner och ha en trevlig helg…