onsdag 14 februari 2007

Hittills klara band till Sweden Rock Festival…

Sweden Rock Festival, årets stora händelse för en svensk hårdrockare, har kommit ungefär halvvägs i presentationerna av vilka band som kommer att framträda på festivalen denna sommar och jag tänkte ge er mina reflektioner på dom presenterade banden.
Än så länge är bara det återförenade Black Sabbath (nu kallar dom sig Heaven & Hell efter skivan med samma namn) med Dio på sång presenterat som huvudakt och två till är på gång. Hetaste ryktet säger Aerosmith som Aftonbladet redan gått ut med att dom är klara för SRF medan det är tyst från festivalens sida. En annan tänkbar kandidat till att avsluta någon av dagarna är Van Halen som precis återförenats med originalsångaren David Lee Roth och som tidigare ställt in på just nämnda festival. Andra band det ryktas om är Mötley Crüe och Metallica men det låter som osannlikt anser jag.

Hur som helst, detta är dom banden som är klara så här långt:


Dessa band skall ses:
Heaven And Hell
Årets bästa bokning och en dröm som slår in. Jag älskar verkligen Black Sabbath med Ronnie James Dio på sång och skivan Heaven And Hell är kanske världens bästa skiva genom tiderna.
Skivtips: Heaven And Hell, Mob Rules och Dehumanizer.

The Answer
Världens just nu kanske mest intressant rockband. Debutanter som låter som det gjorde på det goda 70-talet med band som Thin Lizzy och Aerosmith som dom tydligaste ledstjärnorna men även en dos blues bakas in i ett annars rätt eget sound…
Skivtips: Debuten Rise är ute nu.

Kreator
Detta är tyska thrash av världsklass och ett band som alltid levererar live och att dom kommer mangla sönder oss i sommar det är en sak som är säker i alla fall.
Skivtips: Pleasuer To Kill, Violent Revolution och Enemy Of God.

Motörhead
Motörhead, behöver man säga mer? Lemmy och kompani är kanske världens bästa rockband och med bomberriggen på plats kan aldrig bli fel…
Dessutom kommer en hemlig gäst att framträda med bandet.
Skivtips: Ace Of Spades, Bastards och Kiss Of Death.

U.D.O.
Den lille militärklädde tysken med den raspiga rösten är tillbaka. Udo med anhang levererar alltid högklassig heavy metal oavsett om det är dom gamla Accept dängorna som spelas eller nyare material med U.D.O. Detta är en måste konsert för mig.
Skivtips: Faceless World och No Limit.

Dimmu Borgir
Årets black metal band är inga mindre än Dimmu Borgir från Norge, världens kanske största black metal band och en av Norges största exportvaror. Detta är för dig som gillar storslagen och symfonisk elak musik med en väsande sångare och arga gitarrer.
Skivtips: Puritanical Euphoric Misanthropia och Death Cult Armageddon.

Annihilator
Jeff Waters ÄR Annihilator och kommer här med sina nya kamrater för att ge oss en dos av energisk och urflippad thrash av finaste kanadensiska märke. Ett måste för thrashdiggare.
Skivtips: Alice In Hell, Carnival Diablos och Waking The Fury.

Meat Loaf
Det är inet ofta man får chansen att se köttfärslimpan i egen hög person så den chansen måste man ta. Svulstig rock med klockrena refränger utlovas.
Skivtips: Bat Out Of Hell 1, 2 och 3.

November
Mmmm, detta smakar mumma för 70-talsinsnöade Onkel Dark. Lite halv proggig rock från tidigt 70-tal med svenska texter kommer vi få avnjuta i sommar.
Skivtips: En NY Tid Är Här

Amon Amarth
Überbrutal vikingadöds som för har en tendens att tråka ut mig på skiva efter ett par låtar men live är dom alltid kungliga och detta får inte missas.
Skivtips: Fate Of Norns och With Oden On Our Side.

Vomitory
Svenskt death metal band sok jag inte ägen en enda skiva med men det mina polare Lången har spelat för mig låter helt enkelt överdjävligt så detta skall kollas in.
Skivtips: Jag får återkomma i ärendet.

Korpiklaani
Humppa Metal Perkele!!! Finsk folkmusik och metal i en sällan skådad lyckad kombination och den som kan stå still när dessa galna finnar drar igång är förmodligen förlamade.
Skivtips: Tales Along This Road

Dessa band skall kanske ses:
Randy Pipers Animal

Han spelade en gång i tiden i legendariska W.A.S.P. men kör nu han solo med sitt Randy Pipers Animal och låter mer W.A.S.P. än vad W.A.S.P. gör själva nu för tiden.
Skivtips: Debuten Violent New Breed är ute nu.

The Australian Pink Floyd Show
Detta tribute-band skall avsluta den allra första dagen på festivalen och vem vet, det kan bli succé det kan bli magplask. Jag tror dock på det första då dom tydligen skall köra en massiv ljusshow likt den Pink Floyd gjorde själva.
Skivtips: Pink Floyds The Dark Side Of The Moon och The Wall.

Pretty Maids
Danskar som jag gillar när folk spelat för mig men inget jag köpt någon skiva med. Skall dock kolla upp dom mer innan jag säger nått mer.
Skivtips: Jag får återkomma i ärendet.

Nocturnal Rites
Jag gillar deras metal i lite små doser, dom är inte dåliga, rent ut av riktigt bra, men det tilltalar mig inte till 100%. Det hänger på om all andra polare går och ser dom för i så fall hänger jag på.
Skivtips: Afterlife

Tiamat
Ett av dom stora banden i den så kallade Gotic Metal genren men jag har precis börjat lyssna på dom så mycket mer än så kan jag inte säga er just nu. Låter bra dock det lilla jag lyssnat.
Skivtips: Wildhoney

Quiet Riot
Är dom bra eller inte? Dom två hitsen Mama Weer All Crazee Now och Cum On Feel The Noise i all ära men sen då? Kanske slänger man ett öga på dom om man ändå är på området.
Skivtips: Metal Health

McQueen
Kan avancera till skall ses. Detta är ett ungt lovande rock-band från England bestående enbart av tjejer. Det svänger finfint på ett rock-punkigt sätt…
Skivtips: Debuten Break The Silence är ute nu.

Skid Row
Ett klassiskt band men numera utan vilden Sebastian Bach bakom micken och det nya materialet må inte hålla samma klass som klassikerna men attans vad dom rockar live fortfarande. Då jag redan sett dom utan att egentligen digga dom så värst mycket så får dagsformen avgöra om jag skall se dom eller inte.
Skivtips: Slave To The Grind

Dessa band måste jag kolla upp:
Eldritch

Italienare som lirar någon form av progressive thrash, eller kanske inte, ja, jag måste lyssna lite först…

Black Oak Arkansas
Har aldrig hört dom men namnet låter sydstatsaktigt…

Thunder
Jag trodde dom lirade AOR men dom lirar tydligen hårdrock…

Memfis
Progressiv death metal likt Opeth och jag har bara sett dom live än…
Skivtips: Debuten The Wind Up är ute nu.

Circus Maximus
Ingen aning vad detta är, får återkomma I ärendet.

Trouble
Detta är ett klassiskt doom-band men jag har knappt hört nått av dom…

Gov’t Mule
Ska tydligen svänga bra. Sydstatsrock?

Point Blank
Ska tydligen svänga bra. Sydstatsrock?

Trail Of Tears
Norsk goth metal men jag har nog aldrig hört dom.

All Ends
Björn Gelotte och Jesper Strömblad från In Flames har skrivit musiken till detta moderna metalband men jag har ingen aning hur det låter.

Dessa band är ölpauser:
Hardcore Superstar

Debuten är finfin garagerock men så helt plötsligt skulle dom vara glam å sleeze…fullständigt kassa är dom i alla fall.

Blind Guardian
Äkta tyskt tråk-dubbeltramp-power-metal numera, dom var bra ett tag i början men numera är dom bara boooooooring… Jag fattar inte att dom kan va så populära fortfarande.
Ett skivtips dock: Nightfall In Middle-Earth

Suzi Quatro
Jag har bara hört namnet men det måste väl finnas en anledning till att man aldrig hört dom/henne eller?

Lions Share
Svenskar som lirar hårdrock/metal men som fortfarande är kassa även om Patrik Johansson från Astral Doors är med numera…

Falconer
Folk-power-metal från Sverige. Jag somnade sist jag såg dom live…

Tokyo Dragons
Varför? Denna form av punkig Hollywood rock n roll har gjorts förr och då bättre….

REO Speedwagon
AOR har jag aldrig förstått mig på, speciellt inte deras sliskiga ballader…

Axel Rudi Pell
Han är en jävligt ful och enformig tysk gitarrist med endast en bra skiva i bagaget, fast den är och andra sidan grymt bra… Melodiös metal med en grym sångare får man om man behagar gå och se detta…
Skivtips: The Masquerade Ball

Iced Earth
Dessa amerikaner har tyvärr blivit väldigt tråkiga och det började redan innan Matt Barlow lämnade bandet. Numera är det forna Judas Priest sångaren som skriker i micken och jag gillar det inte. Jag tycker han slaktar dom gamla metal-klassikerna som jag älskar.
Skivtips: Something Wicked This Way Comes är en odödlig klassiker.

Symphony X
Jag har aldrig gillat deras progressive fart-metall men han sjunger ju rätt bra…

Ja, det var det, hoppa jag kanske gav någon ett gott tips på vägen till Norje och Sweden Rock Festival…

Ge mig gärna skivtips på dom banden jag inte har hört…

Metal på er…
/Onkel D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar