tisdag 6 mars 2007

Klara band till Metaltown…

Veckans skivtips utgår pga tidsbrist men återkommer nästa vecka, förhoppningsvis.Istället tänkte jag ge er några snabba skivtips och skriva några rader snabbt om endagarsfestivalen Metaltown som går av stapeln den 30:e Juni på Frihamnen i Göteborg som nu har presenterat sina första band och satan vilken kanondag det verkar bli.Innan det officiellt blev klart med banden så gick Blabbermouth.net ut och sade att Machine Head och Stone Sour var klara men när väl Metaltowns hemsida dök upp så saknades Machine Head men dom banden som tillkommit var av yppersta kvalité…

Slayer
Thrashgiganterna Slayer skojar man inte bort hur som helst, speciellt inte nu när den klassiska sättningen med Dave Lombardo bakom trummorna är intakt. Förra årets "comeback" skiva Christ Illusion visade alla som tvivlat på bandet att dom fortfarande kan leverera högkvalitativ thrash av äldre snitt men på ett modernt sätt. Hängde ni med? Dom gör helt enkelt det dom alltid har gjort fast fortfarande jävligt bra.
Live har jag bara sett dom två gånger, en gång som förband till Iron Maiden och en gång som huvudband i Scandinavium. Bägge gångerna har dom varit lite halvtrista även om det varit hög kvalité på framförandet av musiken så nu hoppas jag på tredje gången gillt och alla förutsättningarna för att det skall bli ett kanongig finns där…
Skivtips: Seasons In The Abyss, South Of Heaven och Christ Illusion.

Stone Sour
Bandet som släppte förra årets bästa skiva, Come What(ever) May, och som jag inte hade råd att åka och se i Stockholm för bara någon månad sen, kommer också till Frihamnen och jag är sååå lycklig… Stone Sour är nämligen ett av mina nya favoritband och jag ångrar att jag inte såg hela deras spelning på Hultsfred i somras, men då hade jag knappt hört dom i och för sig…
Det är svårt å kategorisera Stone Sour men modern metal utan nu-metal vibbar och med starka melodier och refränger tillsammans med en grymt bra sångare kan man kort och gott säga…
Skivtips: Stone Sour och Come What(ever) May.

Mastodon
Lite skitband måste dom boka också, annars är det ingen festival. Mastodon är ett av dom nya "heta" banden som jag inte fattar ett jota varför dom är så populära. Progressiv death/thrash metal ska det tydligen vara och okay, det är la lite progressivt men ska det då inte vara så i alla låtarna? För det är så att varje låt med Mastodon låter exakt likadant. Det är precis hur trist som helst. Och taskig produktion har dom också. Jag brukar få mycket skit och hårda ord för att jag dissar Mastodon och jag brukar få höra att jag inte kan någonting om musik om jag inte hör att det är progressivt och varierande genom varje låt. Men ni som gillar detta brutalt dåliga band, har inte ni ställt er frågan att det kanske är ni som har precis noll koll på musik och förmodligen är tondöva och utan musiksmak för fem öre? Okay, alla har rätt till en åsikt om ett band men i så fall har jag också det och behöver inte bli idiotförklarad varje gång jag inte gillar något som den stora massan gillar.
Skivtips: Skojar du eller?

Meshuggah
Meshuggah är ett gäng trevliga och galna grabbar från Norrland men tyvärr har deras musik aldrig tilltalat mig. Jag kan förstå om folk gillar det för det är tekniskt så det förslår och gillar man fullständigt galen musik så är detta en solklar grej att kolla på.
Skivtips: Tyvärr.

Hellyeah
Hellyeah är en rykande färsk grupp från Texas, USA men dom har rutin som få. Inte minst tackvare den forna Pantera och Damageplan trumslagaren Vinne Paul. Tillsammans med Chad Gray och Greg Tribbett båda från Mudvayne samt Tom Maxwell från Nothingface och Jerry Montano som spelat med bland annat Danzig så bildar dom ett band som, tyvärr, ibland ger mig lite små nu-metal vibbar (första singeln tillexempel) men annars så piskar dom på ren och skär amerikansk modern metal-ilska. Det lilla jag hört är grymt bra (förutom första singeln dock) och det lovar gott inför sommarens festival i Göteborg. Bara en sån sak som att jag får se Vinne Paul live är stort för mig. Pantera lär jag aldrig få se på grund av kända anledningar så jag får ta det lilla som finns.
Skivtips: Hellyeah’s självbetitlade debut är på väg.

Hell ain’t a bad place to be…
/Onkel D

1 kommentar:

  1. Okej, här kommer fler hårda ord (iofs bara ett...) angående din dissning och allmänna ogillande av Mastodon: MUPP!
    Mastodon rules...
    /puss på rumpan, din skäggbiff

    SvaraRadera