torsdag 1 mars 2007

Veckans skivtips...

Black Sabbath - Heaven And Hell
1980 - Vertigo

Då var det dags för ytterligare ett skivtips och jag fortsätter med band som är klara för Sweden Rock Festival. Den kommande sommaren kommer att bli ett minne för livet för mig för jag skall nämligen äntligen få se det bästa Black Sabbath. Det Black Sabbath som frontades av min absoluta favoritsångare, Ronnie James Dio.
Efter många om och men så lämnade ju Ozzy Osbourne till slut Black Sabbath och dom hittade sin ersättare alltså i Ronnie James Dio känd från framförallt Rainbow.
Då bestod bandet av Tony Iommi, Bill Ward, Geezer Butler och Dio och tillsammans skapade dom världens kanske bästa skiva genom tiderna, nämligen Heaven And Hell…
Nu i sommar kallar dom sig inte för Black Sabbath (av kända anledningar som jag inte orkar gå in på här) utan för just Heaven And Hell och istället för Bill Ward så sitter Vinnie Appice på trumpallen. Samma trumslagare som spelade på uppföljaren till detta mästerverk, nämligen Mob Rules, men den skivan är ett kanske ett kommande skivtips…

Men tillbaka till skivan nu. För mig ingår Heaven And Hell i en trio skivor som alla aspirerar om titeln världens bästa skiva genom tiderna. Den har allt. Riffen, texterna, sången, melodierna och så besitter hela skivan den där speciella nerven, känslan som gör att man ryser och får ståpäls var gång man lyssnar på den. Alla, precis alla låtarna är klassiker utöver det vanlig och titelspåret är i princip världens bästa låt.

Gillar du tung, riffbaserad hårdrock med grymt bra sång så är det bara att införskaffa Heaven And Hell. Mer behöver jag inte säga egentligen…

It's heaven and hell...
/Onkel D

Tidigare skivtips:
Aerosmith – Draw The Line

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar