onsdag 14 mars 2007

Konserter i massor…

Då börjar det ordna upp sig på konsertfronten under våren, sommaren och hösten med massa grymma konserter och festivaler på gång. Tyvärr lär man missa en massa bra på grund av pengabrist samt tidsbrist men här är i alla fall dom jag har biljett till eller skall köpa så fort jag har råd...
Jag passar även denna veckan på att slippa undan att ger er Veckans Skivtips genom att tipsa er om bra konserter samtidigt som jag tipsar om bra skivor med banden som spelar.Jag passar även på att efter enbart två stycken "Veckans Skivtips" meddela att just den sektionen går i graven. Jag känner att ett skivtips skall komma genom ren inspiration, det skall inte tvingas fram. Men tygla er kära läsare, jag skall tipsa er om bra musik även i framtiden.

Så till konserterna då:



23/3 - One Man Army And The Undead Quartet – Belsepub, GBG
Sveriges just nu mest intressant band på den tunga sidan. Med debutalstret presenterade dom sig och nu med uppföljaren så tar dom över scenen från dom flesta aktiva band idag. Dom får sin dödsmetall att svänga likt en ål på torra land. Bandet med det långa namnet gästar Belsepub i Göteborg och jag, Zamora och Kaiser kommer åka ner för att få oss en rejäl dos death metal-mangel samt en massa öl också förhoppningsvis.
Biljett är inköpt.
Skivtips: 21st Century Killing Machine och Error In Evolution.


29-30/4 – Gothenburg Metal Festival – Musikens Hus, GBG
Medan jag sitter och skriver ner dessa rader så har jag och mina goda vän Erika mailkontakt, som vanligt varje arbetsdag, och vips så har man bestämt att man skall åka på Gothenburg Metal Festival. Hon ska ner så jag kan ju lika gärna hänga på, mer för att ha nått och göra den helgen än att banden lockar. Men så kollar man lite vad för band som spelar så kan jag säga på rakt arm att Electric Earth, Sabbtail och Destiny vore kul å se och Bullet kan va lite kul också medan Crystal Eyes alltid är kul att se då man känner dom lite flyktigt.
Biljett skall köpas vid nästa löning.
Skivtips: Electric Earth - Organic Songs Volume One, Destiny - Beyond All Sense 2005 samt Sabbtail – Otherworlds och Nightchurch.



13/4 - Jon Olivas Pain – Musikens Hus, GBG
Mr Oliva och hans Pain kommer till Götet och detta får man inte missa. Mannen som är hjärnan bakom mycket av Savatage’s material har gått solo och är nu ute och turnerar på sitta andra album. Vi får bege oss till Musikens Hus för att se han men det är det värt för är dom lika bra som när jag såg dom i Oslo hösten 2005 så kommer det bli en oförglömlig kväll. Har dock ingen aning vilka vi blir som åker ner men det ger sig.
Biljett skall köpas vid nästa löning.
Skivtips: Tage Mahal och Maniacal Renderings.



15/4 – The Answer – Henriksberg, GBG
Detta är ett av mina nya favoritband. The Answers debutalbum kom ifjol och knockade mig fullständigt med sin underbara retrorock. Sicket sväng, sicka riff, sicken jävla platta helt enkelt. Dom kommer till Sweden Rock men jag kan inte hålla mig utan bara måste se dom nu! Detta är för fans av bluesbaserad rock ala Led Zeppelin, Thin Lizzy och Aerosmith.
Konserten är en söndag men jag har tagit ledigt på måndagen då det är min födelsedag på söndagen vilket jag skall fira med Zamora och Richard med massa öl. Jag brukar inte fira mina födelsedagar men nu passar det ju in fint.
Biljett skall köpas vid nästa löning.
Skivtips: Rise



6/5 - Hayseed Dixie - Pusterviksbaren, GBG
Vad kan man säga? Hådrockscovers i bluegrass tappning, kan det bli coolare? Nej, inte om ni frågar mig och Zamora i alla fall. Vi två kommer bege oss till Göteborg en söndag för intagande av maltdryk och avnjuta AC/DC, Thin Lizzy och massa andra klassiska bands riff på...BANJO!!!
Biljett inköpt.
Skivtips: Allt med Hayseed Dixie är grymt.



10/5 – Saxon – Trägårn, GBG
När Trivium och Annihilator spelar på Musikens Hus i Göteborg så spelar kungarna Saxon på Trägårn i samma stad. Vad jag förmodar så lär jag få gå själv på Saxon men det är det värt för Saxon gör aldrig en dålig spelning. Vet du inte vilka Saxon är så har du missat nått och bör genast kolla upp samtliga skivor med bandet för detta är ett riktigt tungviktsband i The New Wave Of British Heavy Metal-genren.
Biljett skall köpas vid nästa löning.
Skivtips: Nya skivan The Inner Sanctum är ute nu!



6-9/6 – Sweden Rock Festival
Vad kan man saga om denn festivalen som inte redan är sagt? Ingenting egentligen förutom att upprepa sig med att säga att Sweden Rock är årets happening för oss hårt rockande svenskar och för mig är detta min huvudsemester.
I år ser jag löjligt mycket fram emot Heaven & Hell aka Black Sabbath som återförenats med Ronnie James Dio för en turné, jag kommer gråta som ett barn, jag lovar. Aerosmith är ett annat band jag ser fram emot med stor förväntan. Annars innehåller festivalen i år än så länge mindre antal band jag vill se än vad som är brukligt, fast det jag vill se vill jag verkligen se så jag lär bli nöjd.
I år är det även premiär för en fjärde festivaldag vilket skall bli kul
En styck fyradagarsbiljett fick man i julklapp.
Skivtips: Black Sabbath – Heaven And Hell och Aerosmith – Draw The Line



16/6 – Ozzy Osbourne – Forum, Köpenhamn, Danmark
Bara några dagar efter Sweden Rock så beger sig jag och Daniel oss till vårat grannland Danmark för att bevittna The Prince Of Darkness, mr Ozzy Osbourne. Och som om inte det vore tillräckligt så agerar Black Label Society och Korn förband vilket betyder att vi samma kväll får bevittna tre löjligt bra liveakter.
Detta tillsammans med att Erika möter upp med flyg från Gävle samt den danska ölkulturen borgar för en underbar minisemester. Jag ser fram emot denna resa nått djävulskt mycket.
Biljett är inhandlad.
Skivtips: Ozzy Osbourne – No More Tears, Black Label Society – The Blessed Hellride och Korn – Korn



30/6 – Metaltown – Frihamnen, GBG
Se föregående blog för information.
Biljett kommer som födelsedagspresent.



4/7 – ZZ Top – Trägårdsföreningen, GBG
Då ska man äntligen få se sina skäggkollegor då, sista jag hade chansen så ställde dom in. Problemet denna gång är att dom spelar samma dag som jag planerar att åka till Roskilde, om jag åker till Roskilde vill säga. Så jag och bror köpte varsin biljett fall i fall det inte skulle bli Roskilde för min del.
Gillar du skönt svängande boggierock? Köp biljett till ZZ Top då.
Biljett är inköpt.,
Skivtips: Eliminator, Afterburner och Recycler.



19-20/10 – Metal Female Voice Fest V – Oktoberhallen, Wieze, Belgien
Sen är det inte så mycket inbokat förrän i oktober då jag, Hasse, Marco, Erika och Daniel drar till Belgien och Metal Female Voice Fest. Eller ja, inget är spikat än, vet inte ens om dom jag räknade upp vill åka med men jag räknar med det i alla fall.
Metal Female Voice Fest är en endagars festival som enbart bokar band som är frontad av kvinnor. Det är inget som tilltalar mig i någon större utsträckning (kvinnor ja men inte när dom sjunger) men jag åker med för en veckas semester och lite öldrickande… Fast jag har fastnat för Sirenias nya skiva och dom ska ju spela på festivalen så det skall bli kul å se dom. I år har dom dock utökat med en extra dag, en så kallad förfest dagen innan festivalen där Doro, Holy Moses och Benedictum skall spela, tre band jag verkligen vill se så jag har mer än bara en semestervecka att se fram emot.
Vi får se hur det blir men jag har i alla fall siktat in mig på denna festival.
Biljett kommer inhandlas om vi åker.
Skivtips: Sirenia - Nine Destinies And A Downfall, Doro – Fight, Holy Moses - Disorder Of The Order och Benedictum – Uncreation.

Ja det var det d, mycket konserter blir det, men det är ju det som är skoj här i livet. Flera konserter lär tillkomma medan några kommer falla bort men det är ju livets gång.

Nedan följer en lista på konserter jag verkligen vill se men som jag på ett eller annat sätt förmodligen inte kommer att se. Men jag skall göra allt jag kan för att lyckas med att införskaffa biljetter och besöka dessa konserter och festivaler också.

There is unrest in the forest, there is trouble with the trees…
/Onkel D

16/3 - U.F.O. - Trägårn, GBG – Feat. Simon Wright
16/3 – The Kristet Utseende - Sticky Fingers, GBG
25/3 – A.C.T. – Sticky Fingers, GBG
1/4 - Kreator & Celtic Frost - Trägårn, GBG
28/4 – Clutch – Sticky Fingers, GBG
12/5 – Egonaut – Uffes Källare, Växjö
24/5 – Mustasch – Storan, GBG
5-8/7 – Roskildefestivalen
13-14/7 – Rockhimlen Festival – Helsingborg
26/7 – Sjuhäradsfestivalen - Ulricehamn
19/8 – Testament – Musikens Hus, GBG

1 kommentar:

  1. Bara en sådan sak att fredagsaftonens tillställning heter TERROR DEATH HOLOCAUST gör ju det värt pengarna...fan vad sweeeet

    SvaraRadera