måndag 30 juli 2007

Skivfynda i Veddige!

Jorå du läste rätt och nog fyndade jag i Veddige men jag ville mest bara berätta om min lilla helg som jag precis upplevt.

I fredags var det tänkt att jag och två polare skulle åka till Ulricehamn och Sjuhäradsfestivalen och bevittnat polarna i Depressive Art och Egonaut men det sket sig. Dels var väl inte vädret någon större succé men som tur var så kollade vi upp priset innan vi åkte. Att dom tog 150kr i förköp visste jag och det är ju kutym med en liten höjning när man köper vid dörren så att säga men innan vi åkte så kollade vi på deras hemsida för säkerhets skull. 300kr skulle dom ha!!! Helt otroligt!!! Jag kan köpa om det kostar 300kr för lördagens biljett då Hammerfall var huvudakt men inte när det är en små lokala band och en massa annat tjafs som poetry slam, flamenco och teatersport på schemat. Hade det varit större band som på tillexempel Sweden Rock eller Hultsfred så hade jag förstått om priserna varit höga men denna festivalen är ju miltals mil ifrån dom festivalerna. Då vi sett dom banden vi ville se flera gånger innan och med all säkerhet kommer att se dom många gånger igen så sket vi i att åka. Hutlösa priser!

Istället ägnade jag kvällen åt TV-tittande vilket inte var helt fel och på lördag förmiddag bar det iväg till Falkenberg. Jag, mor, far och bror åker varje år till den lilla kuststaden för att bevittna den årliga föreställningen på Vallarnas Friluftteater som komikerna Stefan och Krister ligger bakom. I år hade dom skrivit om August Strindbergs "Hemsöborna" till en fars vilket kanske inte var helt lyckat. Det är inte lätt och göra om ett tungt drama till en komedi och det märktes. Efter en trevande första akt där enda höjdpunkten kom i aktens sista fem minuter med en briljant Siw Carlsson som Madam Flod som gick lös på spriten och flippade ut fullständigt så kom det igång i andra akten. Andra akten var helt klart roligare och mer fart i men utan pastorn, spelad av Thomas Hedengran, och den tyska professorn, spelad av Gösta Janson, så hade det inte blivit någon fars av det. Men överlag var det en rätt slätstruken historia men det beror nog mest på att det i grund och botten är ett drama. Vissa stunder var det knäpptyst på Vallarna för det var en del rätt tunga partier i föreställningen. Att dom sen sätter ett komiskt geni som Jojje Jönsson för att spela Karlsson så gör dom ett misstag av stora mått. Rollen som Carlsson är av det mer allvarsamma slaget och Jojjes underbara kroppsspel kommer inte fram alls och då det brukar vara han som är höjdpunkten på Vallarnas så missar man en stor behållning. Dock måste jag berömma han som gör rollen på ett grymt bra sätt och hade det varit en teaterföreställning där inte humorn skulle vara med så hade han varit grymt bra.
Summan blev en helt okay föreställning men långt ifrån det bästa jag sett. Att sen vädret makter var med oss även detta år gjorde inte saken sämre. Elva gånger har vi varit nere på Vallarna och inte en enda gång har det regnat, helt otroligt…

Det västa med hela helgen var i alla fall att TV-laget bodde på samma hotell som oss. Det vill säga ett gäng lönnfeta, överspända och irriterande B-kändisar som åker runt och spelar fotboll på diverse tillställningar. När vi kom till hotell Strandbaden i Falkenberg så såg jag först han där hallåan i SVT, Javomir eller nått heter han, sen kom han den där i "Starkt jobbat PG"-reklamen. Men det värsta av allt var när vi skulle åka till Vallarnas så står la übertönten, megamongot, idiotsmurfen och jättefjanten Patrik Ekwall från TV4 sporten i foajén!!! Hela helgen var förstörd kändes det som. Jag kan inte med denna skånska spännbög för fem öre.
Men som tur var såg jag han bara en gång till sen under kvällen. Även den där travexpertfjanten på TV4 var med. Ni vet han som sitter med scarf å grejer å är expert på trav men han ser mest ut som en högfärdig finansexpert med näsan i vädret. Total megatönt är han. Däremot så var Harald Treutiger med och han va bra i röva som man säger. Jag skålade med han en gång till och med när jag stod i baren och väntade på att Madde skulle sluta jobba. D ni! Det är nått å berätta för barnbarnen!
Medan jag stod där och väntade som kom även kvällens lågvattenmärke fram. En ung kille med rosa pikétröja, ljusa piratbyxor och rosa loafers kom fram till baren och beställde en svindyr flaska champagne. Han hade lätt vunnit VM i mest patetiska brat denna kväll.

Kvällen höjdpunkt var hursomhelst att få språka lite med Madde som man sällan träffar mer än på konserter och festivaler och då hinner man knappt prata så mycket. Ett gäng whiskeys å öl slank ner innan det var dags att knyta sig. Madde skulle jobba dagen efter så det blev inte så sent. Riktigt trevligt var det i alla fall även om musiken sög (Jag HATAR Per Gessle) och det var varmt like hell.

Dagen efter och frukosten kallade. Hotellfrukost kan vara bland det godaste man kan äta. Naturligtvis så var ju TV-töntarna i matsalen men som tur var så syntes inte Patrik Ekwall till för då hade nog min frukost kommit upp lika fort igen. Däremot så såg jag det gamla bollgeniet Benno Magnusson å han är ju trevlig skit som alltid har ett stort flin å dela med sig av. Harald Treutiger såg ut att fortfarande vara kanonfull och travexperten såg fortfarande patetisk ut.

Sen bar det i väg hemåt och i Veddige så stannade vi för att kolla lite vad Karlsson i Veddige hade att erbjuda. Det är lite som Ge-Kås i Ullared fast mycket mindre. Jag gick endast med för att sträcka på benen men hittade en monter med CD-skivor. REA-backs nörd som jag är så kunde jag inte låta bli att kika lite. Och döm om min förvåning när det fanns en jävla massa grymma skivor där. 89kr stycke eller två för 159kr kostade det och hade jag bara haft mer pengar så hade jag storhandlat rejäl. Jag fick välja bort minst 15 skivor jag hade velat köpa. Nu blev det istället 5 stycken men det var iofs 5 kanonplattor. Nåja, H.I.M. är la inga stora favoriter med deras låt "Rips The Wings Of A Butterfly" är riktigt bra så därför fick den skivan följa med hem till mig. Dom jag kom hem med i övrigt var:
H.I.M. - Dark Light -05
John Mayall & The Bluesbreakers - Blues Breakers With Eric Clapton
Kiss - Destroyer -76
Van Halen - 1984 -84
Van Halen - Van Halen -78
Dessutom så köpte jag följande skiva på Statoil i Varberg till ett billigt pris ihop med Aftonbladet:
The Rolling Stones - Tattoo You -81

Söndagen ägnades åt ingenting mer än TV-tittande då jag inte fått så mycket sömn i helgen så jag orkade inte förta mig någonting.

Nästa helg är det Wacken Open Air och jag ångrar mig nått så in i helvete att jag inte åker ner i år. Det var bestämt sen tidigare att vi skulle skippa detta året så jag lade inte in om semester och nu när jag vill åka så finns det inte en chans i helvete att jag får ledigt.

Men man skall inte gråta över spilld och avslagen tysk festivalöl för på onsdag skall jag se världens bästa band. THE HAUNTED spelar i Göteborg!!! Det kommer bli så jävla mästerligt!!! Jag sitter just nu å lyssnar på senaste skivan "The Dead Eye" och den är fan i mig ett mästerverk trots att den innehåller två dåliga låtar och inte kommer upp i föregångarens, "Revolver", klass.

Men mer om det senare i veckan…så till dess:
Come a little bit closer...
So I can see what you taste like…
/Onkel D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar